ZABPELYHES GABONAFALATOK
 

 KÖSZÖNTJÜK A ZABPELYHES GABONAFALATOK VILÁGÁBAN

ZABKEKSZ ÚJRAGONDOLVA

Hogy miért a zabpelyhet választottuk?

A zabpehely egy olyan egészséges táplálék, mely tele van tápanyagokkal és az egészségre is jó hatással van. Az élelmezési szakértők szerint nincs is jobb reggeli, mint egy tál zabpehely a hideg téli reggeleken.

A zabpehely tápanyagértéke

A zabpehely tápanyagaiban nem különbözik a normál zabtól.

A zabpehely a teljes kiőrlésű zabra utal, amelyet gőzölnek, lehéjaznak, majd egy henger segítségével nyomás által kilapítanak. Nem úgy, mint a normál zabot, a zabpelyhet körülbelül 5-6 percig tart megfelelően megfőzni. Alapvetően az extra nyomás hatással van a zab felépítésére.

Ásványi anyagok

A zabpehely tudvalevőleg olyan ásványi anyagokat tartalmaz, mint a szelén, mangán, foszfor, rost, cink és magnézium. 

Rost

A zabpehely tele van egy bizonyos rosttal, amit béta-glükánnak nevezünk. Ez a speciális rost-típus segít a „rossz” koleszterinszint csökkentésében. Egy csésze száraz zab köztudottan körülbelül 8,2 gramm rostot tartalmaz, amely elég jó mennyiségnek számít. A rost ezen kívül segít abban is, hogy az emésztés egészséges maradjon. 

Kalóriák

Egy csésze szárított zab körülbelül 307 kalóriát tartalmaz zsírok nélkül, ezért jó választás azoknak, akik szabályozni szeretnék a kalóriabevitelt vagy a súlyukat.

A zabpehely egészségre gyakorolt jótékony hatásai

A zabpelyhet általában zabkásaként készítik el, ami egészséges és tápláló reggelinek számít.

  • Egészséges

A zabpehely más búzafélékhez képest nagy mennyiségben proteint tartalmaz. Ezen kívül fitovegyületek is találhatóak benne, amelyek védelmet nyújtanak a különböző krónikus betegségek ellen. A zsírsavak egészséges egyensúlya segít abban, hogy az egészség tovább megmaradjon.

Ezen kívül a zabpehely tele van ásványi anyagokkal és olyan vitaminokkal, mint például a folsav, E-vitamin és a tiamin.  Tanulmányok szerint a zabpehelyben lévő béta-glükán szabályozza a bakteriális fertőzéseket a szervezetben, valamint meggátolja azok további terjedését. Egyszerűen kifejezve, a zabpehely erősíti az immunrendszert, így hozzájárul az egészséges fenntartásához.

  • Rák-ellenes hatású

Más zöldségekhez és gabonákhoz hasonlóan a zab nagy mennyiségben fitovegyületeket tartalmaz. Ezek a fitovegyületek köztudottan meggátolják a rák megjelenését, különösen a mellrák esetében. A tanulmányok és kutatások alapján a rost szabályozza az ösztrogén keringését a nők szervezetében, így csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát.

  • Vércukor

A zabpehely gazdag béta-glükánban, egy olyan oldható rostban, ami az emésztés alatt géllé alakul át. Ez a gél növeli a táplálék viszkozitását a gyomorban és a vékonybélben. Ezáltal lelassul az emésztési folyamat, a szénhidrátok felszívódási ideje pedig megnövekszik. A zabpehely így segíthet a vércukorszint drámai változásának elkerülésében.

  • Vérnyomás

Ha minden nap fogyaszt zabpelyhet, szabályozhatja a vérnyomását is. Ezáltal ugyanis csökkenti a hipertóniás gyógyszerek szükségét bizonyos esetekben. A magas vérnyomás komoly egészségügyi problémát jelent, ezért a zabpehelynek mindenképp az étrend részévé kell válnia, hogy a vérnyomás állandó legyen.

  • Testsúly szabályozás

Mint már fentebb említettük, a zabpehelyben lévő oldható rostok lelassítják az emésztést és a tápanyagok felszívódását. Ezáltal tovább tart majd a teltségérzet a gyomorban, és meggátolható a túlevés és elhízás kockázata.

  • Egészséges emésztés

A zabpehely segíti az egészséges emésztést, mivel oldhatatlan rostokat tartalmaz. Ezek a rostok átmossák a beleket, így mozgásra bírják a táplálékot és segítik a székrekedés megszüntetését. Továbbá azok, akiknek refluxa van, nagy mértékben profitálhatnak a zabpehely fogyasztásából. A zabpehely, mivel alacsony a zsírtartalma, szabályozza az olyan refluxos tüneteket, mint a gyomorégés.

  •  Bélfunkciók

Mivel a zabpehelyben sok rost található, ezért az hozzájárul a rendszeres és egészséges bélfunkciók működéséhez. A zab nagy mennyiségben oldható, valamint nem oldható rostokat tartalmaz. Mivel a nem oldható rostok nem oldódnak fel a vízben, a székletet keményebbé teszi és felgyorsítja a széklet átjutását a beleken, így enyhíti a székrekedést.

  • Koleszterinszint

Mindenféle gabona közül a zabban található a legtöbb oldható rost. A rost gél-szerű része jut át a beleken, amely megköti azokat az anyagokat, amelyek a vér koleszterinszint növekedéséért felelősek.

  • Teljesítmény

Hasonlóan más gabonafélékhez, a zabpehely is gazdag szénhidrátokban. Ezek a szénhidrátok biztosítják a szervezet számára azt a kalóriamennyiséget, amely aztán kiegyenlíti a szervezet energiaszükségletét. Speciális tanulmányok felfedték, hogy a zabpehely jó hatással van az anyagcserére is.

  • Védi a bőrt

A zab jó hatással van a bőrre is. A kutatások szerint a zab külsőleges használata azonnal enyhíti a száraz, irritált és viszkető bőrt. Ha nyers zabpelyhet kever a forró fürdővízbe, akkor enyhítheti a bárányhimlő tüneteit a gyerekeknél, valamint mézzel és joghurttal elkeverve házilag készült arcpakolást és hámlasztó krémet is készíthet belőle. A zab keményítő tartalma nem csak táplálja a bőrt, de védőgátat is képez, mellyel a nedvesség a bőrben marad. Továbbá a durva rostos héj hatékonyan hámlaszt, így segít megszabadulni az elhalt hámsejtektől.

Hogyan készül a zabpehely?

Copyright 2017 Borzaska - Minden jog fenntartva

 .